خدایا؛ برای تو حرکت می‌کنیم؛ تمام سعی خود را به کار می‌گیریم؛ هدفمند و پرشور گام برمی‌داریم؛ و فردا را به تو می‌سپاریم
کوثر

کوثر چیست؟

کوثر یعنی کثیرالخیر بودن؛ به این معنا که بتوان از کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را ببریم.
با شکل‌گیری این مجموعه و این طرح با تمام توان سعی کردیم با توکل به خدا و بدون امکانات خاصی به این ثمره اصلی کوثر جامه عمل بپوشانیم و باور کنیم که کثیرالخیر بودن خیلی مهم‌تر است از کثیرالنعمه بودن؛ به همین دلیل نام این طرح را کوثر گذاشتیم تا بچه‌هایمان استفاده زیاد از یک نعمت و فرصت را بیاموزند.

بازتاب فعالیت‌ها

اعتکاف مجازی کوثر
اخبار

اعتکاف علمی مجازی کوثر

در این طرح بچه ها یک ربع قبل از شروع مطالعه در پلتفرم قرار جمع میشوند و همدیگر را خبر میکنند تا همه حاضر شوند
بعد از هر یک ساعت درس زنگ تفریح دارند و در نرم افزار قرار حضور پیدا میکنند و کار هایی مثل بازي،گفت و گو، اواز ، مسابقه را انجام میدهند

مطالعه بیشتر

مرامنامه گروه‌های فرهنگی و تربیتی کوثر:‌

با توکل به خدا و اشراف به اصول و مبانی تربیتی برنامه‌های کوثر، به عنوان عضوی فعال در این جمع حضور داریم و در تمامی اقدام‌ها اصول و مبانی تربیتی را مد نظر قرار می‌دهیم.
اصل همراهی در فعالیت‌های گروهی ایجاب می‌کند مربی‌ها و خانواده‌ها تعاملی دوطرفه و همراهی مستمر در پیمودن مراحل رشد فرزندان داشته باشند.
اهداف ما از ورود به کوثر منطبق با اهداف کوثر است و سعی می‌کنیم حتما آن‌ها را با مربی، مسئول گروه یا مسئول طرح در میان بگذارم. چراکه کوثر:

  • کلاس اعتقادی نیست.
  • کلاس مهارتی نیست.
  • کلاس آموزشی و درسی نیست.
  • مشاوره تخصصی و روانشناسی نیست.

کوثر تجربه یک زندگی طبیعی در بطن واقعیات جامعه است. که در آن هم آموزش ضرورت دارد هم پایه‌های اعتقادی و هم درس خواندن و هم کسب مهارت و هم بهره‌برداری از تجربیات و مشاوره‌های متخصصین و با تجربه‌ها.

  • اگر با مورد یا مسئله خاصی در ارتباط با فرزندانمان رو به رو شدیم با هماهنگی مربیان، به مراکز تخصصی مشاوره و یا مشاورین متخصص معرفی شده در مجموعه مراجعه می‌کنیم. چرا که کوثر در زمینه مشاوره و روانشناسی و درمان وارد حوزه تخصصی نمی‌شود.
  • اعتقاد راسخ داریم مربی اصلی خداست و انسان‌ها و مربیان بشری؛ زمینه‌ها را برای رشد و شکوفایی فراهم می‌کنند.
  • مربی همراه فرزندانمان در مسیر رشد است لذا با تعامل هرچه بیشتر با او و با در جریان قرار دادن وی از روحیات و فرزندانمان و شرایط عمومی زندگی در خانواده و مدرسه به شناخت هرچه بیشتر مربی از فرزندمان و نزدیکی هرچه بیشتر با او کمک می‌کنیم.
  • سعی می‌کنیم ارتباط مؤثر و حداکثری با مربی، به صورت حضوری، تلفنی و شبکه‌های مجازی داشته باشیم و در جریان فعالیت‌ها و اهداف کلاس قرار بگیریم.
  • ثمردهی درخت سال‌ها پس از آماده‌سازی زمینه‌ها و شخم زدن و بذرپاشی و آبیاری و مراقبت و آفت‌زدایی اتفاق می‌افتد؛ پس با تقویت حلم درونی و رعایت ظرافت‌های لازم و آگاهی از فراز و نشیب‌های مسیر، شتاب‌زدگی در تربیت را کنار می‌گذاریم و به پای جوانه زدن و شکوفایی و ثمردهی بذرهایمان می‌نشینیم.
  • نیاز و علاقه بچه‌ها مهمترین دستمایه حضور ایشان در کوثر است و احساس نیاز والدین به تنهایی نمی‌تواند عامل استمرار حضور آن‌ها در کوثر باشد.
  • سعی می‌کنیم در جلساتی که به منظور ارتباط با والدین برگزار شده حضور جامع و کامل به هم رسانیم و به عنوان پدر و مادر در جریان مسیر کوثر قرار بگیریم و در صورت عدم امکان حضور حتما فایل صوتی آن را دریافت کنیم.
  • غیبت فرزندمان را قبل از برگزاری کلاس به مربی اطلاع دهیم و دلیل موجه خود را عرضه کنیم و بعد از کلاس فرزندمان را به پیگیری مطالب گفته شده در کلاس و وظایف مشخص شده ترغیب کنیم.
  • اردوها و بازدیدها در کوثر به منظور ایجاد زمینه تربیت طبیعی و احساس حضور واقعی فرزندمان در جامعه و هستی است و اصلی‌ترین دریافت‌های تربیتی فردی و گروهی اعضا در آن‌ها شکل می‌گیرد؛ پس اولویت اصلی را به آن‌ها می‌دهیم و در صورت ایجاد شرایط بسیار سخت و غیر قابل حل، حتماً در موعد مقرر با اطلاع‌رسانی به مربی، حضور یا عدم حضور خود را اعلام می‌کنیم.
  • حق عضویت در طرح کوثر صرفاً در جهت تأمین بخش کوچکی از هزینه‌های جاری کلاس‌ها و فعالیت‌هاست. اما پرداخت به موقع همین مقدار اندک می‌تواند در کیفیت بخشی به فعالیت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
  • در تهیه ملزومات کلاس با مربی و فرزندم همراهی می‌کنم.
  • ورود اعضای جدید به کوثر هر سال ابتدای تابستان اتفاق می‌افتد.
  • به دلیل تقاضای زیاد برای ورود به کوثر، هر فرد فقط یک بار امکان ورود به کوثر را دارد و در صورت انصراف و عدم شرکت در جلسات به هر دلیلی، امکان حضور مجدد وی نیست.

مبانی کوثر

  • بسترسازی برای کشف، بررسی و پاسخگویی به نیازهای اساسی دانش‌آموزان
  • تعمیق باورهای دینی و روحیه توکل به خدا و توجه به معنویات
  • افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی در راستای استفادۀ بهینه از مغز و ذهن مبتنی بر بینش و نگرش دینی
  • کمک به افزایش عزت نفس و خودباوری مثبت در مخاطب‌

هدف از تشکیل گروه‌های کوثر :

  • ایجاد فضای انس بین دانش‌آموزان و اولیا و مربیان
  • دیدن نوجوان به عنوان فرزند امام‌زمان(عج)
  • کمک به ایجاد پایه سالم و متعادل برای افکار و عقاید
  • قوام یافتن شخصیت
  • کمک به تقویت تفکر منطقی و نقاد
  • تقویت در حوزه تصمیم‌گیری منطقی
  • کمک به مدیریت احساس و تامین نیازهای عاطفی
  • ایجاد خاطره‌ای خوش به عنوان الگو و پشتوانه و دستاویزی برای آینده نوجوان
  • شکل دادن ارتباطات سالم و مبنایی نوجوان با هم
  • اجرایی کردن اصل تدریج برای جلوگیری از افراط و تفریط و حرف‌ها و شعارهای بی‌عمل
  • بسترسازی جهت کمک به عملیاتی کردن آرمان‌ها و تبدیل شعارها به عمل
  • کمک کردن به نوجوان برای داشتن سیر و روند طبیعی زندگی خودش
  • ایجاد بستری برای یادگیری و تمرین کردن مهارت حل مسأله
  • ایجاد فضایی برای بالا آمدن از سطح توقع‌ها و رسیدن به سطح وظیفه‌مداری
  • داشتن نقش راهنما برای پرسش‌های اعتقادی نوجوانان (راهنما: لینک دادن به کتاب ها و اساتید و…)
  • زمینه‌سازی برای ظهور (تربیت افراد برای پذیرش حکومت حق به منزلۀ برنامه‌ریزی در ایام انتظار برای پیاده‌سازی در صبح فرج)
  • ایجاد توان تصمیم‌گیری و انتخاب در مخاطب
  • ایجاد توان مدیریت بحران و حل مسأله به روش خلاق
  • ارتباط مؤثر با خانواده و دوستان
  • مسئولیت‌پذیری
  • ایجاد مهارت‌های تحصیلی
  • کمک به تقویت تفکر و تدبر در مباحث درسی
  • افزایش نمرات در مدرسه و تقویت حس رقابت سالم علمی به منظور حضور موفق دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف علمی
  • زمینه‌سازی برای هدایت محتوای مطالعه
  • نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت عمومی در جامعه
  • افزایش دقت و تمرکز در زندگی
  • اصلاح تصاویر ذهنی و ضمیر ناخودآگاه در جهت رسیدن به اهداف و کسب موفقیت
  • کسب عادات صحیح و مؤثر
  • ایجاد توانمندی در سازمان دادن به افکار و اندیشه‌ها با استفاده از تکنیک‌های نوین سازماندهی خلاق

ویژگی‌های طرح

  • احترام به شخصیت، فکر و سوال مخاطب
  • دادن آزادی عمل برای کشف جهان و مخلوقات
  • استقلال عمل
  • ایجاد توانمندی برای حضور مؤثر در محیط خانوادگی و ارتباط با بزرگترها
  • زمینه‌سازی برای کسب تجربیات و آزمون و خطاهای هدفمند
  • تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری
  • زمینه‌سازی تجربه عملی و مستقیم مسائل
  • بهره‌گیری از تکنیک‌های خلاقیت در ذیل برنامه‌ها
  • یادگیری عملی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی کاربردی
  • ایجاد تفکر مثبت و استفاده بهینه از فرصت‌ها
  • شناخت استعدادهای دانش‌آموزان
  • کمک به تغییر نگرش مخاطب نسبت به مسائل
  • ایجاد فضای پرسش و پاسخ و مشورت
  • آشنایی و ارتباط‌گیری با فضاهای فرهنگی
  • بهره‌مندی از دو دهه تجربه موفق و حضور نیروهای با انگیزه، علاقه‌مند و مستعد
  • استفاده از مربیانی که از مسیرهای فوق عبور کرده‌اند
  • ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه و تأکید بر نظارت روحانیون و کارشناسان دینی در حوزه‌های تربیت دینی

مسئول بخش برادران:

مسئول بخش خواهران:

زمان پاسخ‌گویی:
عصرها بین ساعت ۱۶ تا ۱۹ (به جز روزهای تعطیل)

اسکرول به بالا
فعلاً ثبت‌نام نداریم...