کوثر چیست؟
کوثر یعنی کثیرالخیر بودن؛ به این معنا که بتوان از کمترین امکانات بیشترین بهرهوری را ببریم.
با شکلگیری این مجموعه و این طرح با تمام توان سعی کردیم با توکل به خدا و بدون امکانات خاصی به این ثمره اصلی کوثر جامه عمل بپوشانیم و باور کنیم که کثیرالخیر بودن خیلی مهمتر است از کثیرالنعمه بودن؛ به همین دلیل نام این طرح را کوثر گذاشتیم تا بچههایمان استفاده زیاد از یک نعمت و فرصت را بیاموزند.
بازتاب فعالیتها
جلسه شورای کوثر برادران
در این جلسه که با حضور مربیان و کمک مربیان طرح تشکیل شده بود به برسی طرح تابستان از قبیل راهبرد ها، مدل،زمان و… پرداخته شد
اعتکاف علمی مجازی کوثر
در این طرح بچه ها یک ربع قبل از شروع مطالعه در پلتفرم قرار جمع میشوند و همدیگر را خبر میکنند تا همه حاضر شوند
بعد از هر یک ساعت درس زنگ تفریح دارند و در نرم افزار قرار حضور پیدا میکنند و کار هایی مثل بازي،گفت و گو، اواز ، مسابقه را انجام میدهند
مرامنامه گروههای فرهنگی و تربیتی کوثر:
با توکل به خدا و اشراف به اصول و مبانی تربیتی برنامههای کوثر، به عنوان عضوی فعال در این جمع حضور داریم و در تمامی اقدامها اصول و مبانی تربیتی را مد نظر قرار میدهیم.
اصل همراهی در فعالیتهای گروهی ایجاب میکند مربیها و خانوادهها تعاملی دوطرفه و همراهی مستمر در پیمودن مراحل رشد فرزندان داشته باشند.
اهداف ما از ورود به کوثر منطبق با اهداف کوثر است و سعی میکنیم حتما آنها را با مربی، مسئول گروه یا مسئول طرح در میان بگذارم. چراکه کوثر:
- کلاس اعتقادی نیست.
- کلاس مهارتی نیست.
- کلاس آموزشی و درسی نیست.
- مشاوره تخصصی و روانشناسی نیست.
کوثر تجربه یک زندگی طبیعی در بطن واقعیات جامعه است. که در آن هم آموزش ضرورت دارد هم پایههای اعتقادی و هم درس خواندن و هم کسب مهارت و هم بهرهبرداری از تجربیات و مشاورههای متخصصین و با تجربهها.
- اگر با مورد یا مسئله خاصی در ارتباط با فرزندانمان رو به رو شدیم با هماهنگی مربیان، به مراکز تخصصی مشاوره و یا مشاورین متخصص معرفی شده در مجموعه مراجعه میکنیم. چرا که کوثر در زمینه مشاوره و روانشناسی و درمان وارد حوزه تخصصی نمیشود.
- اعتقاد راسخ داریم مربی اصلی خداست و انسانها و مربیان بشری؛ زمینهها را برای رشد و شکوفایی فراهم میکنند.
- مربی همراه فرزندانمان در مسیر رشد است لذا با تعامل هرچه بیشتر با او و با در جریان قرار دادن وی از روحیات و فرزندانمان و شرایط عمومی زندگی در خانواده و مدرسه به شناخت هرچه بیشتر مربی از فرزندمان و نزدیکی هرچه بیشتر با او کمک میکنیم.
- سعی میکنیم ارتباط مؤثر و حداکثری با مربی، به صورت حضوری، تلفنی و شبکههای مجازی داشته باشیم و در جریان فعالیتها و اهداف کلاس قرار بگیریم.
- ثمردهی درخت سالها پس از آمادهسازی زمینهها و شخم زدن و بذرپاشی و آبیاری و مراقبت و آفتزدایی اتفاق میافتد؛ پس با تقویت حلم درونی و رعایت ظرافتهای لازم و آگاهی از فراز و نشیبهای مسیر، شتابزدگی در تربیت را کنار میگذاریم و به پای جوانه زدن و شکوفایی و ثمردهی بذرهایمان مینشینیم.
- نیاز و علاقه بچهها مهمترین دستمایه حضور ایشان در کوثر است و احساس نیاز والدین به تنهایی نمیتواند عامل استمرار حضور آنها در کوثر باشد.
- سعی میکنیم در جلساتی که به منظور ارتباط با والدین برگزار شده حضور جامع و کامل به هم رسانیم و به عنوان پدر و مادر در جریان مسیر کوثر قرار بگیریم و در صورت عدم امکان حضور حتما فایل صوتی آن را دریافت کنیم.
- غیبت فرزندمان را قبل از برگزاری کلاس به مربی اطلاع دهیم و دلیل موجه خود را عرضه کنیم و بعد از کلاس فرزندمان را به پیگیری مطالب گفته شده در کلاس و وظایف مشخص شده ترغیب کنیم.
- اردوها و بازدیدها در کوثر به منظور ایجاد زمینه تربیت طبیعی و احساس حضور واقعی فرزندمان در جامعه و هستی است و اصلیترین دریافتهای تربیتی فردی و گروهی اعضا در آنها شکل میگیرد؛ پس اولویت اصلی را به آنها میدهیم و در صورت ایجاد شرایط بسیار سخت و غیر قابل حل، حتماً در موعد مقرر با اطلاعرسانی به مربی، حضور یا عدم حضور خود را اعلام میکنیم.
- حق عضویت در طرح کوثر صرفاً در جهت تأمین بخش کوچکی از هزینههای جاری کلاسها و فعالیتهاست. اما پرداخت به موقع همین مقدار اندک میتواند در کیفیت بخشی به فعالیتها نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
- در تهیه ملزومات کلاس با مربی و فرزندم همراهی میکنم.
- ورود اعضای جدید به کوثر هر سال ابتدای تابستان اتفاق میافتد.
- به دلیل تقاضای زیاد برای ورود به کوثر، هر فرد فقط یک بار امکان ورود به کوثر را دارد و در صورت انصراف و عدم شرکت در جلسات به هر دلیلی، امکان حضور مجدد وی نیست.
مبانی کوثر
- بسترسازی برای کشف، بررسی و پاسخگویی به نیازهای اساسی دانشآموزان
- تعمیق باورهای دینی و روحیه توکل به خدا و توجه به معنویات
- افزایش توانمندیها و مهارتهای فردی در راستای استفادۀ بهینه از مغز و ذهن مبتنی بر بینش و نگرش دینی
- کمک به افزایش عزت نفس و خودباوری مثبت در مخاطب
هدف از تشکیل گروههای کوثر :
- ایجاد فضای انس بین دانشآموزان و اولیا و مربیان
- دیدن نوجوان به عنوان فرزند امامزمان(عج)
- کمک به ایجاد پایه سالم و متعادل برای افکار و عقاید
- قوام یافتن شخصیت
- کمک به تقویت تفکر منطقی و نقاد
- تقویت در حوزه تصمیمگیری منطقی
- کمک به مدیریت احساس و تامین نیازهای عاطفی
- ایجاد خاطرهای خوش به عنوان الگو و پشتوانه و دستاویزی برای آینده نوجوان
- شکل دادن ارتباطات سالم و مبنایی نوجوان با هم
- اجرایی کردن اصل تدریج برای جلوگیری از افراط و تفریط و حرفها و شعارهای بیعمل
- بسترسازی جهت کمک به عملیاتی کردن آرمانها و تبدیل شعارها به عمل
- کمک کردن به نوجوان برای داشتن سیر و روند طبیعی زندگی خودش
- ایجاد بستری برای یادگیری و تمرین کردن مهارت حل مسأله
- ایجاد فضایی برای بالا آمدن از سطح توقعها و رسیدن به سطح وظیفهمداری
- داشتن نقش راهنما برای پرسشهای اعتقادی نوجوانان (راهنما: لینک دادن به کتاب ها و اساتید و…)
- زمینهسازی برای ظهور (تربیت افراد برای پذیرش حکومت حق به منزلۀ برنامهریزی در ایام انتظار برای پیادهسازی در صبح فرج)
- ایجاد توان تصمیمگیری و انتخاب در مخاطب
- ایجاد توان مدیریت بحران و حل مسأله به روش خلاق
- ارتباط مؤثر با خانواده و دوستان
- مسئولیتپذیری
- ایجاد مهارتهای تحصیلی
- کمک به تقویت تفکر و تدبر در مباحث درسی
- افزایش نمرات در مدرسه و تقویت حس رقابت سالم علمی به منظور حضور موفق دانشآموزان در عرصههای مختلف علمی
- زمینهسازی برای هدایت محتوای مطالعه
- نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت عمومی در جامعه
- افزایش دقت و تمرکز در زندگی
- اصلاح تصاویر ذهنی و ضمیر ناخودآگاه در جهت رسیدن به اهداف و کسب موفقیت
- کسب عادات صحیح و مؤثر
- ایجاد توانمندی در سازمان دادن به افکار و اندیشهها با استفاده از تکنیکهای نوین سازماندهی خلاق
ویژگیهای طرح
- احترام به شخصیت، فکر و سوال مخاطب
- دادن آزادی عمل برای کشف جهان و مخلوقات
- استقلال عمل
- ایجاد توانمندی برای حضور مؤثر در محیط خانوادگی و ارتباط با بزرگترها
- زمینهسازی برای کسب تجربیات و آزمون و خطاهای هدفمند
- تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری
- زمینهسازی تجربه عملی و مستقیم مسائل
- بهرهگیری از تکنیکهای خلاقیت در ذیل برنامهها
- یادگیری عملی مدیریت زمان و برنامهریزی کاربردی
- ایجاد تفکر مثبت و استفاده بهینه از فرصتها
- شناخت استعدادهای دانشآموزان
- کمک به تغییر نگرش مخاطب نسبت به مسائل
- ایجاد فضای پرسش و پاسخ و مشورت
- آشنایی و ارتباطگیری با فضاهای فرهنگی
- بهرهمندی از دو دهه تجربه موفق و حضور نیروهای با انگیزه، علاقهمند و مستعد
- استفاده از مربیانی که از مسیرهای فوق عبور کردهاند
- ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه و تأکید بر نظارت روحانیون و کارشناسان دینی در حوزههای تربیت دینی
مسئول بخش برادران:
مسئول بخش خواهران:
زمان پاسخگویی:
عصرها بین ساعت ۱۶ تا ۱۹ (به جز روزهای تعطیل)