
کوثر چیست؟
کوثر یعنی کثیرالخیر بودن؛ به این معنا که بتوان از کمترین امکانات بیشترین بهره وری را ببریم.
با شکل گیری این مجموعه و این طرح با تمام توان سعی کردیم با توکل به خدا و بدون امکانات خاصی به این ثمره اصلی کوثر جامه عمل بپوشانیم و باور کنیم که کثیر الخیر بودن خیلی مهم تر است از کثیر النعمه بودن؛ به همین دلیل نام این طرح را کوثر گذاشتیم تا بچه هایمان استفاده زیاد از یک نعمت و فرصت را بیاموزند.
بازتاب فعالیت ها

جلسه شورای کوثر برادران
در این جلسه که با حضور مربیان و کمک مربیان طرح تشکیل شده بود به برسی طرح تابستان از قبیل راهبرد ها، مدل،زمان و… پرداخته شد

اعتکاف علمی مجازی کوثر
در این طرح بچه ها یک ربع قبل از شروع مطالعه در پلتفرم قرار جمع میشوند و همدیگر را خبر میکنند تا همه حاضر شوند
بعد از هر یک ساعت درس زنگ تفریح دارند و در نرم افزار قرار حضور پیدا میکنند و کار هایی مثل بازي،گفت و گو، اواز ، مسابقه را انجام میدهند

مرامنامه گروه های فرهنگی و تربیتی کوثر:
با توکل به خدا و اشراف به اصول و مبانی تربیتی برنامه های کوثر، به عنوان عضوی فعال در این جمع حضور داریم و در تمامی اقدام ها اصول و مبانی تربیتی را مد نظر قرار می دهیم.
اصل همراهی در فعالیت های گروهی ایجاب می کند مربی ها و خانواده ها تعاملی دوطرفه و همراهی مستمر در پیمودن مراحل رشد فرزندان داشته باشند.
اهداف ما از ورود به کوثر منطبق با اهداف کوثر است و سعی می کنیم حتما آن ها را با مربی، مسئول گروه یا مسئول طرح در میان بگذارم. چراکه کوثر:
- کلاس اعتقادی نیست.
- کلاس مهارتی نیست.
- کلاس آموزشی و درسی نیست.
- مشاوره تخصصی و روانشناسی نیست.
کوثر تجربه ی یک زندگی طبیعی در بطن واقعیات جامعه است. که در آن هم آموزش ضرورت دارد هم پایه های اعتقادی و هم درس خواندن و هم کسب مهارت و هم بهره برداری از تجربیات و مشاوره های متخصصین و با تجربه ها
اگر با مورد یا مسئله خاصی در ارتباط با فرزندانمان رو به رو شدیم با هماهنگی مربیان ، به مراکز تخصصی مشاوره و یا مشاورین متخصص معرفی شده در مجموعه مراجعه می کنیم. چرا که کوثر در زمینه مشاوره و روانشناسی و درمان وارد حوزه تخصصی نمی شود.
اعتقاد راسخ داریم مربی اصلی خداست و انسان ها و مربیان بشری؛ زمینه ها را برای رشد و شکوفایی فراهم می کند.
مربی همراه فرزندانمان در مسیر رشد است لذا با تعامل هرچه بیشتر با او و با در جریان قرار دادن وی از روحیات و فرزندانمان و شرایط عمومی زندگی در خانواده و مدرسه به شناخت هرچه بیشتر مربی از فرزندمان و نزدیکی هرچه بیشتر با او کمک می کنیم.
سعی می کنیم ارتباط موثر و حداکثری با مربی، به صورت حضوری، تلفنی و شبکه های مجازی داشته باشیم و در جریان فعالیت ها و اهداف کلاس قرار بگیریم.
ثمردهی درخت سال ها پس از آماده سازی زمینه ها و شخم زدن و بذرپاشی و آبیاری و مراقبت و آفت زدایی اتفاق می افتد. پس با تقویت حلم درونی و رعایت ظرافت های لازم و آگاهی از فراز و نشیب های مسیر، شتاب زدگی در تربیت را کنار می گذاریم و به پای جوانه زدن وشکوفایی و ثمردهی بذرهایمان می نشینیم.
نیاز و علاقه بچه ها مهمترین دست مایه حضور ایشان در کوثر است و احساس نیاز والدین به تنهایی نمی تواند عامل استمرار حضور آن ها در کوثر باشد.
سعی می کنیم در جلساتی که به منظور ارتباط با والدین برگزار شده حضور جامع و کامل به هم رسانیم و به عنوان پدر و مادر در جریان مسیر کوثر قرار بگیریم و در صورت عدم امکان حضور حتما فایل صوتی آن را دریافت کنیم.
غیبت فرزندمان را قبل از برگزاری کلاس به مربی اطلاع دهیم و دلیل موجه خود را عرضه کنیم و بعد از کلاس فرزندمان را به پیگیری مطالب گفته شده در کلاس و وظایف مشخص شده ترغیب کنیم.
اردوها و بازدیدها در کوثر به منظور ایجاد زمینه تربیت طبیعی و احساس حضور واقعی فرزندمان در جامعه و هستی است و اصلی ترین دریافت های تربیتی فردی و گروهی اعضا در آن ها شکل می گیرد.پس اولویت اصلی را به آن ها می دهیم و در صورت ایجاد شرایط بسیار سخت و غیر قابل حل، حتما در موعد مقرر با اطلاع رسانی به مربی حضور یا عدم حضور خود را اعلام می کنیم.
حق عضویت در طرح کوثر صرفا در جهت تامین بخش کوچکی از هزینه های جاری کلاس ها و فعالیت هاست. اما پرداخت به موقع همین مقدار اندک می تواند در کیفیت بخشی به فعالیت ها نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
در تهیه ملزومات کلاس با مربی و فرزندم همراهی می کنم.
ورود اعضای جدید به کوثر هر سال ابتدای تابستان اتفاق می افتد.
به دلیل تقاضای زیاد برای ورود به کوثر، هر فرد فقط یک بار امکان ورود به کوثر را دارد و در صورت انصراف و عدم شرکت در جلسات به هر دلیلی، امکان حضور مجدد وی نیست.

مبانی کوثر
بسترسازی برای کشف، بررسی و پاسخگویی به نیازهای اساسی دانش آموزان
- تعمیق باورهای دینی و روحیه توکل به خدا و توجه به معنویات
- افزایش توانمندی ها و مهارت های فردی در راستای استفاده بهینه از مغز و ذهن مبتنی بر بینش و نگرش دینی
- کمک به افزایش عزت نفس و خودباوری مثبت در مخاطب

هدف از تشکیل گروههای کوثر :
- ایجاد فضای انس بین دانش آموزان و اولیا و مربیان
- دیدن نوجوان به عنوان فرزند امامزمان(عج)
- کمک به ایجاد پایه سالم و متعادل برای افکار و عقاید
- قوام یافتن شخصیت
- کمک به تقویت تفکر منطقی و نقاد
- تقویت در حوزه تصمیم گیری منطقی
- کمک به مدیریت احساس و تامین نیاز های عاطفی
- ایجاد خاطره ای خوش به عنوان الگو و پشتوانه و دستاویزی برای آینده نوجوان
- شکل دادن ارتباطات سالم و مبنایی نوجوان با هم
- اجرایی کردن اصل تدریج برای جلوگیری از افراط و تفریط و حرف ها و شعارهای بیعمل
- بسترسازی جهت کمک به عملیاتی کردن آرمان ها و تبدیل شعارها به عمل
- کمک کردن به نوجوان برای داشتن سیر و روند طبیعی زندگی خودش
- ایجاد بستری برای یادگیری و تمرین کردن مهارت حل مساله
- ایجاد فضایی برای بالا آمدن از سطح توقع ها و رسیدن به سطح وظیفه مداری
- داشتن نقش راهنما برای پرسش های اعتقادی نوجوانان (راهنما: لینک دادن به کتاب ها و اساتید و…)
- زمینه سازی برای ظهور (تربیت افراد برای پذیرش حکومت حق به منزله برنامه ریزی در ایام انتظار برای پیاده سازی در صبح فرج)
- ایجاد توان تصمیم گیری و انتخاب در مخاطب
- ایجاد توان مدیریت بحران و حل مساله به روش خلاق
- ارتباط موثر با خانواده و دوستان
- مسئولیت پذیری
- ایجاد مهارت های تحصیلی
- کمک به تقویت تفکر و تدبر در مباحث درسی
- افزایش نمرات در مدرسه و تقویت حس رقابت سالم علمی به منظور حضور موفق دانش آموزان در عرصه های مختلف علمی
- زمینه سازی برای هدایت محتوای مطالعه
- نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت عمومی در جامعه
- افزایش دقت و تمرکز در زندگی
- اصلاح تصاویر ذهنی و ضمیر ناخودآگاه در جهت رسیدن به اهداف و کسب موفقیت
- کسب عادات صحیح و موثر
- ایجاد توانمندی در سازمان دادن به افکار و اندیشه ها با استفاده از تکنیک های نوین سازماندهی خلاق
ویژگی های طرح
احترام به شخصیت، فکر و سوال مخاطب
- دادن آزادی عمل برای کشف جهان و مخلوقات
- استقلال عمل
- ایجاد توانمندی برای حضور موثر در محیط خانوادگی و ارتباط با بزرگترها
- زمینه سازی برای کسب تجربیات و آزمون و خطاهای هدفمند
- تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری
- زمینه سازی تجربه عملی و مستقیم مسائل
- بهره گیری از تکنیک های خلاقیت در ذیل برنامهها
- یادگیری عملی مدیریت زمان و برنامه ریزی کاربردی
- ایجاد تفکر مثبت و استفاده بهینه از فرصتها
- شناخت استعدادهای دانش آموزان
- کمک به تغییر نگرش مخاطب نسبت به مسائل
- ایجاد فضای پرسش و پاسخ و مشورت
- آشنایی و ارتباط گیری با فضاهای فرهنگی
- بهره مندی از دو دهه تجربه موفق و حضور نیروهای با انگیزه، علاقه مند و مستعد
- استفاده از مربیانی که ازمسیرهای فوق عبور کرده اند
- ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه و تاکید بر نظارت روحانیون و کارشناسان دینی در حوزه های تربیت دینی
مسئول بخش برادران: آقای سیدی: 09157587286
بخش خواهران: سرکار خانم واحدی: 09156927509
زمان پاسخ گویی: عصرها بین ساعت 16 تا 19 (به جز روزهای تعطیل)