![کوثر](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/02/pp.jpg)
کوثر چیست؟
کوثر یعنی کثیرالخیر بودن؛ به این معنا که بتوان از کمترین امکانات بیشترین بهرهوری را ببریم.
با شکلگیری این مجموعه و این طرح با تمام توان سعی کردیم با توکل به خدا و بدون امکانات خاصی به این ثمره اصلی کوثر جامه عمل بپوشانیم و باور کنیم که کثیرالخیر بودن خیلی مهمتر است از کثیرالنعمه بودن؛ به همین دلیل نام این طرح را کوثر گذاشتیم تا بچههایمان استفاده زیاد از یک نعمت و فرصت را بیاموزند.
بازتاب فعالیتها
![جلسه کوثر](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/05/3b5c02b7-49d6-4c3f-90ab-82b2e9b280fd-300x225.jpg)
جلسه شورای کوثر برادران
در این جلسه که با حضور مربیان و کمک مربیان طرح تشکیل شده بود به برسی طرح تابستان از قبیل راهبرد ها، مدل،زمان و… پرداخته شد
![اعتکاف مجازی کوثر](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/05/84faf05e-7e35-4f60-86b0-dc36be05b8cb-300x160.jpg)
اعتکاف علمی مجازی کوثر
در این طرح بچه ها یک ربع قبل از شروع مطالعه در پلتفرم قرار جمع میشوند و همدیگر را خبر میکنند تا همه حاضر شوند
بعد از هر یک ساعت درس زنگ تفریح دارند و در نرم افزار قرار حضور پیدا میکنند و کار هایی مثل بازي،گفت و گو، اواز ، مسابقه را انجام میدهند
![](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/02/images.jpg)
مرامنامه گروههای فرهنگی و تربیتی کوثر:
با توکل به خدا و اشراف به اصول و مبانی تربیتی برنامههای کوثر، به عنوان عضوی فعال در این جمع حضور داریم و در تمامی اقدامها اصول و مبانی تربیتی را مد نظر قرار میدهیم.
اصل همراهی در فعالیتهای گروهی ایجاب میکند مربیها و خانوادهها تعاملی دوطرفه و همراهی مستمر در پیمودن مراحل رشد فرزندان داشته باشند.
اهداف ما از ورود به کوثر منطبق با اهداف کوثر است و سعی میکنیم حتما آنها را با مربی، مسئول گروه یا مسئول طرح در میان بگذارم. چراکه کوثر:
- کلاس اعتقادی نیست.
- کلاس مهارتی نیست.
- کلاس آموزشی و درسی نیست.
- مشاوره تخصصی و روانشناسی نیست.
کوثر تجربه یک زندگی طبیعی در بطن واقعیات جامعه است. که در آن هم آموزش ضرورت دارد هم پایههای اعتقادی و هم درس خواندن و هم کسب مهارت و هم بهرهبرداری از تجربیات و مشاورههای متخصصین و با تجربهها.
- اگر با مورد یا مسئله خاصی در ارتباط با فرزندانمان رو به رو شدیم با هماهنگی مربیان، به مراکز تخصصی مشاوره و یا مشاورین متخصص معرفی شده در مجموعه مراجعه میکنیم. چرا که کوثر در زمینه مشاوره و روانشناسی و درمان وارد حوزه تخصصی نمیشود.
- اعتقاد راسخ داریم مربی اصلی خداست و انسانها و مربیان بشری؛ زمینهها را برای رشد و شکوفایی فراهم میکنند.
- مربی همراه فرزندانمان در مسیر رشد است لذا با تعامل هرچه بیشتر با او و با در جریان قرار دادن وی از روحیات و فرزندانمان و شرایط عمومی زندگی در خانواده و مدرسه به شناخت هرچه بیشتر مربی از فرزندمان و نزدیکی هرچه بیشتر با او کمک میکنیم.
- سعی میکنیم ارتباط مؤثر و حداکثری با مربی، به صورت حضوری، تلفنی و شبکههای مجازی داشته باشیم و در جریان فعالیتها و اهداف کلاس قرار بگیریم.
- ثمردهی درخت سالها پس از آمادهسازی زمینهها و شخم زدن و بذرپاشی و آبیاری و مراقبت و آفتزدایی اتفاق میافتد؛ پس با تقویت حلم درونی و رعایت ظرافتهای لازم و آگاهی از فراز و نشیبهای مسیر، شتابزدگی در تربیت را کنار میگذاریم و به پای جوانه زدن و شکوفایی و ثمردهی بذرهایمان مینشینیم.
- نیاز و علاقه بچهها مهمترین دستمایه حضور ایشان در کوثر است و احساس نیاز والدین به تنهایی نمیتواند عامل استمرار حضور آنها در کوثر باشد.
- سعی میکنیم در جلساتی که به منظور ارتباط با والدین برگزار شده حضور جامع و کامل به هم رسانیم و به عنوان پدر و مادر در جریان مسیر کوثر قرار بگیریم و در صورت عدم امکان حضور حتما فایل صوتی آن را دریافت کنیم.
- غیبت فرزندمان را قبل از برگزاری کلاس به مربی اطلاع دهیم و دلیل موجه خود را عرضه کنیم و بعد از کلاس فرزندمان را به پیگیری مطالب گفته شده در کلاس و وظایف مشخص شده ترغیب کنیم.
- اردوها و بازدیدها در کوثر به منظور ایجاد زمینه تربیت طبیعی و احساس حضور واقعی فرزندمان در جامعه و هستی است و اصلیترین دریافتهای تربیتی فردی و گروهی اعضا در آنها شکل میگیرد؛ پس اولویت اصلی را به آنها میدهیم و در صورت ایجاد شرایط بسیار سخت و غیر قابل حل، حتماً در موعد مقرر با اطلاعرسانی به مربی، حضور یا عدم حضور خود را اعلام میکنیم.
- حق عضویت در طرح کوثر صرفاً در جهت تأمین بخش کوچکی از هزینههای جاری کلاسها و فعالیتهاست. اما پرداخت به موقع همین مقدار اندک میتواند در کیفیت بخشی به فعالیتها نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
- در تهیه ملزومات کلاس با مربی و فرزندم همراهی میکنم.
- ورود اعضای جدید به کوثر هر سال ابتدای تابستان اتفاق میافتد.
- به دلیل تقاضای زیاد برای ورود به کوثر، هر فرد فقط یک بار امکان ورود به کوثر را دارد و در صورت انصراف و عدم شرکت در جلسات به هر دلیلی، امکان حضور مجدد وی نیست.
![](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/02/download.png)
مبانی کوثر
- بسترسازی برای کشف، بررسی و پاسخگویی به نیازهای اساسی دانشآموزان
- تعمیق باورهای دینی و روحیه توکل به خدا و توجه به معنویات
- افزایش توانمندیها و مهارتهای فردی در راستای استفادۀ بهینه از مغز و ذهن مبتنی بر بینش و نگرش دینی
- کمک به افزایش عزت نفس و خودباوری مثبت در مخاطب
![](https://ketabpardazan.ir/wp-content/uploads/2021/02/download-1.jpg)
هدف از تشکیل گروههای کوثر :
- ایجاد فضای انس بین دانشآموزان و اولیا و مربیان
- دیدن نوجوان به عنوان فرزند امامزمان(عج)
- کمک به ایجاد پایه سالم و متعادل برای افکار و عقاید
- قوام یافتن شخصیت
- کمک به تقویت تفکر منطقی و نقاد
- تقویت در حوزه تصمیمگیری منطقی
- کمک به مدیریت احساس و تامین نیازهای عاطفی
- ایجاد خاطرهای خوش به عنوان الگو و پشتوانه و دستاویزی برای آینده نوجوان
- شکل دادن ارتباطات سالم و مبنایی نوجوان با هم
- اجرایی کردن اصل تدریج برای جلوگیری از افراط و تفریط و حرفها و شعارهای بیعمل
- بسترسازی جهت کمک به عملیاتی کردن آرمانها و تبدیل شعارها به عمل
- کمک کردن به نوجوان برای داشتن سیر و روند طبیعی زندگی خودش
- ایجاد بستری برای یادگیری و تمرین کردن مهارت حل مسأله
- ایجاد فضایی برای بالا آمدن از سطح توقعها و رسیدن به سطح وظیفهمداری
- داشتن نقش راهنما برای پرسشهای اعتقادی نوجوانان (راهنما: لینک دادن به کتاب ها و اساتید و…)
- زمینهسازی برای ظهور (تربیت افراد برای پذیرش حکومت حق به منزلۀ برنامهریزی در ایام انتظار برای پیادهسازی در صبح فرج)
- ایجاد توان تصمیمگیری و انتخاب در مخاطب
- ایجاد توان مدیریت بحران و حل مسأله به روش خلاق
- ارتباط مؤثر با خانواده و دوستان
- مسئولیتپذیری
- ایجاد مهارتهای تحصیلی
- کمک به تقویت تفکر و تدبر در مباحث درسی
- افزایش نمرات در مدرسه و تقویت حس رقابت سالم علمی به منظور حضور موفق دانشآموزان در عرصههای مختلف علمی
- زمینهسازی برای هدایت محتوای مطالعه
- نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت عمومی در جامعه
- افزایش دقت و تمرکز در زندگی
- اصلاح تصاویر ذهنی و ضمیر ناخودآگاه در جهت رسیدن به اهداف و کسب موفقیت
- کسب عادات صحیح و مؤثر
- ایجاد توانمندی در سازمان دادن به افکار و اندیشهها با استفاده از تکنیکهای نوین سازماندهی خلاق
ویژگیهای طرح
- احترام به شخصیت، فکر و سوال مخاطب
- دادن آزادی عمل برای کشف جهان و مخلوقات
- استقلال عمل
- ایجاد توانمندی برای حضور مؤثر در محیط خانوادگی و ارتباط با بزرگترها
- زمینهسازی برای کسب تجربیات و آزمون و خطاهای هدفمند
- تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری
- زمینهسازی تجربه عملی و مستقیم مسائل
- بهرهگیری از تکنیکهای خلاقیت در ذیل برنامهها
- یادگیری عملی مدیریت زمان و برنامهریزی کاربردی
- ایجاد تفکر مثبت و استفاده بهینه از فرصتها
- شناخت استعدادهای دانشآموزان
- کمک به تغییر نگرش مخاطب نسبت به مسائل
- ایجاد فضای پرسش و پاسخ و مشورت
- آشنایی و ارتباطگیری با فضاهای فرهنگی
- بهرهمندی از دو دهه تجربه موفق و حضور نیروهای با انگیزه، علاقهمند و مستعد
- استفاده از مربیانی که از مسیرهای فوق عبور کردهاند
- ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه و تأکید بر نظارت روحانیون و کارشناسان دینی در حوزههای تربیت دینی
مسئول بخش برادران
آقای جعفرنیا: ۰۹۱۵۲۲۴۱۱۸۹
مسئول بخش خواهران
سرکار خانم عرببیک: ۰۹۱۵۷۰۲۹۲۶۸
زمان پاسخگویی:
عصرها بین ساعت ۱۶ تا ۱۹ (به جز روزهای تعطیل)