Google+

» احسن الحال کیست؟ کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive

احسن الحال کیست؟

نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰، ساعت ۱۷:۱۵ ؛ بازدید: ۱,۴۵۰ بار
دسته: مقالات » مقالات اساتید

احسن الحال و بهترین حال‌ها کدام است؟

 

مقاله استاد فلسفیان درباره دعای تحویل سال با تاثیر از برداشت‌های استاد صفایی‌حائری(عین صاد)

 یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ.[1]

 

 

   با تبریک سال نو از صاحب دلها و دگرگونی‌ها  می‌خواهیم که سال جدید را سال دگرگونی دل‌ها به سوی خود قرار دهد و از هر چیز که رنگ غیر حق داشته آزاد نماید و بر حق حق ثابت قدم بگرداند .

   در آغاز هر سال نوی این زمزمه استاد به گوشمان فراخوانده می‌شود و همه را به تفکر وا می‌دارد و دل‌ها را به خود می‌گیرد و می‌لرزاند که در کنار تحول‌ها؛ تحول در انسان ؛مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ و تحول در جهان ؛ مُحَوِّلَ الْحَوْلِ. باید به ثبات و ظرفیت و وسعت رسید و از اسارت موقعیت‌ها آزاد شد و به کوثر موضعگیر‌ها رسید که این همان احسن الحالی است که از ما خواسته اند به عدد روز‌های سال آن را در روز نوروز طلب کنیم.[2] ایشان میگویند: بهترين حال، حال كسى است كه مى‏داند در هر حالتى چه بكند و در هر موقعيتى چگونه موضع بگيرد. بهترين حال حالت كسى است كه در گرو حالت‏ها نيست. و وابسته به شرايط و موقعيت‏ها نيست. درس خودش را مى‏شناسد و درس خودش را مى‏آورد.[3]

و ایشان در جای دیگری از این درس گرفتن می‌گوید که چگونه  از بهار درس  می‌گیرند و می‌فرمایند: انسان در يك نگاه مى‏تواند عظمت و قدر خويش را بشناسد و از قناعت‏ها و سستى‏هايش آزاد گردد.

او مى‏بيند تمام هستى به او منتهى شده و مسخّر او هستند … همه به او رسيده‏اند … حال او دوباره به عقب باز گردد … به سوى همان‏ها، همان‏هايى كه براى او بوده‏اند. او مى‏بيند از سنگ، از خاك، از خورشيد، از شاخه‏ها و درخت‏ها، جلوتر است … اما نه جوشش دارد و نه رويش و نه جنبش و نه شكوفه و نه كوششى. سنگ‏ها فجر داشته‏اند و شكافته‏

شده‏اند، اما من فجرى نداشته‏ام و نجوشيده‏ام … خاك‏ها اين همه رويانده‏اند، اما من رويشى نداشته‏ام. خورشيدها، اين همه حركت و جنبش، اين همه بخشش و دهش داشته‏اند، اما من هيچ نورى و حرارتى و هيچ شورى و جنبشى، نيافريده‏ام …

وقتى هنگام بهار، به باغ مى‏رفتم و شاخه‏ها را غرق در شكوفه مى‏ديدم، راستى شرمم مى‏آمد كه چندين بهار بر ما گذشته و هنوز چوبيم … ولى چوب‏هاى مرده شكفته‏اند و در گُل، غرقند[4]                  

 

 

و در سی را که از تحول نعمت‌ها می‌گیرند این گونه توضیح می‌دهند:

تلقى از انسان، او را به غيب، به روز ديگر، به الله و به وحى و به حجّت گره مى‏زند و انتظار را تفسير جديد و عميقى مى‏كند، كه حتى در متن رفاه و عدل و در متن سامان و فراغت، آدمى را بى‏قرار و منتظر مى‏سازد و در متن نظام نوين جهانى و با دستيابى هر فردى به سيستم‏هاى پيشرفته، باز او را به غربت، به ديوار و حتى به التهاب و دلهره گره مى‏زند.

چون مى‏داند كه از اين همه رفاه و عيش و راحت بايد جدا شود، كه تحول نعمت‏ها و تحول حالت‏ها را مى‏شناسد و  مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ  را مى‏بيند.

و همين معنا، اساس گرايش انسان مقتدر و دانشمند و مسلط را به مذهب توضيح مى‏دهد. چون بر فرض حيرت زدايى علم و اشتغال قدرت و صنعت، آدمى با اين امكانات زودتر به محدوده‏ها مى‏رسد و ديوارها را تجربه مى‏كند و احساس غربت و تنهايى فريادش را بلند مى‏نمايد.[5]

وقتی آیه يَوْمَ لايَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون الّا مَنْ اتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ[6]تلاوت می‌کنند از رابطه قلب سلیم با احسن الحال به این زیبایی سخن می‌گویند: چگونه سر بلند كنيم و بخواهيم كه هيچ چيز را باقى نگذاشته‏ايم، حتّى از دل خود كه بايد قلمرو حكومت حق و عرش خدا باشد بتخانه درست كرده‏ايم، آنجا كه او سلامت قلب ما را مى‏خواهد و با صراحت مى‏گويد هيچ چيز براى شما كارگشا و نافع نيست مال و فرزند شما به كار شما نمى‏آيد، من چه آورده‏ام؟ «يَوْمَ لايَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون الّا مَنْ اتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ».

تنها هنگامى اين امكانات و نعمت‏ها نافع مى‏شود كه تو با قلب سالم به سوى خدا بيايى. و قلب سالم قلبى است كه رشيد است كه رشد، علامت سلامت است. و رشد به وسعت و وسعت به احاطه مى‏رسد. و دلى كه احاطه داشته باشد صبور است و ثابت است به بهترين احوال دست مى‏يابد كه در دعا مى‏خواهى: «حَوِّلْ حالَنا الى‏ احْسَنِ الْحال».[7]

 

 احسن الحال آن است که بار ولی را برداشت و از هر دو جهان آزاد گشت

استاد با تلاوت آیه سوره حدید «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ >> . می‌فرماید: رفت و آمد امكانات نبايد رنج و فرح را به دنبال بياورد.

مى‏بينى كه چگونه نگاه حق در اين مفهوم گسترده، در جهان و جامعه و انسان‏ و اهداف و آرمان‏ها اثر مى‏گذارد و تحول ايجاد مى‏كند. تحولى كه رؤيايى و ذهنى نيست بل براساس واقعيت متحول جهان و حالت‏هاى متحول انسان استوار است كه در اين دنياى متحول اين‏گونه استوارى و ثبات، شدنى‏است، كه در دنياى متغيرها، روابط ثابت وجود دارد؛ « حَوِّلْ حالَنا الى‏ احْسَنِ الْحال »؛ آن‏جا كه با توجه به ساخت و بافت انسان، آدمى نمى‏تواند تمام موقعيت‏ها را در دست بگيرد، مى‏تواند موضع‏گيرى‏ها را در دست داشته باشد كه اين واقع بينى، آدمى را به اين مرحله مى‏رساند كه با ذهنيت و با زاويه‏ى ديد و برخوردش، با بدها، خوب برخورد كند و از رنج‏ها راحتى بردارد.[8]

راستى سؤال اين‏است: چه كنيم‏كه در برابر رنج، در برابر تهديد و فشار و در برابر تكليف و بار امانت، صبور باشيم و بتوانيم تحمل كنيم و از راه چشم نپوشيم؟

 «انّ امرَنا صَعب مُستَصعَب لايَحتَمله الّا مَلَك مُقرَّب او مؤمن امتَحَن اللّه قَلبَه لِلايمان».

تحمل ولايت و صبورى در برابر امانت و تكليف، يا شهود تمام مى‏خواهد و يا عشق مبتلا.

شهود تمامى راه و تمامى مشكلات به انسان آمادگى مى‏دهد، كه عالم به موسى مى‏گويد: «كَيف تَصبر عَلى مالَم تُحِط به خُبَراً»؛چگونه مى‏توانى صبور باشى بر آن‏چه به آن احاطه و آگاهى ندارى.

ملك مقرب شهود دارد و به آينده وقوف دارد. اين شهود و وقوف نسبت به آينده مى‏تواند احتمال و تحمل را تحقق بخشد.

و مؤمن ممتحن به عاشقى مى‏گويند كه همراه عشق به رياضت و محنت و ورزش روى‏آورده و آماده گرديده‏است.

گام اول، عشق است. آدمى بايد به خودش ايمان بياورد و خودش را باوركند تا بتواند خدارا، غيب را، يوم الآخر و وحى را تحمل كند و بخواهد. مادام كه آدمى به‏رفاه و امن و رهايى چشم دارد، به حكومتى بالاتر از اين حكومت‏ها و به سرپرستى بزرگ‏تر از همين‏ها روى نخواهد آورد. اما اگر تحول نعمت‏ها و تحول حالت‏ها و نظام و سنت‏ها ما را به وسعت و ظرفيت و ظرافت برخورد رساند و از آرمان رفاه متحول و امن مضطرب و قوانين مسلط بالاتر آورد و به موضع‏گيرى مناسب به جاى موقعيت مناسب كشاند و احْسَنِ الْحالرا اين‏گونه به ما فهماند،مى‏توان به حكومت و حاكمى ديگر روى‏آورد و مى‏توان ولايت علوى را تحمّل كرد و…[9]

حال چگونه می‌شود  سال را بدون حضور  تو آغاز کرد یا بَقِيَّة اللَّهِ

ارسال شده توسط آقای احسان مهدیان



[1]  – زاد المعاد – مفتاح الجنان؛ ص: 328 مجلسى دوم  

[2]  – در روایت آمده که نوروز 360 بار این دعا خوانده شود

[3]  –    قيام، ص: 189

 

3 – روش نقد ج1ص 48

[5]  –   تو مى‏آيى، ص: 16

 

[6]  – سوره آیه:89

[7]  –   قيام، ص: 189

 [8]  –  وارثان عاشورا، ص: 107

[9]  –  وارثان عاشورا، ص: 288

 

 


3 نفر این مطلب را می پسندند.


Leave a Reply

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

مطالب مرتبط
برچسب ها