Google+

» انگیزه، هدف و مدیریت زمان در فرآیند مطالعه کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive

انگیزه، هدف و مدیریت زمان در فرآیند مطالعه

نگارش در تاریخ پنج شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳، ساعت ۱۱:۲۶ ؛ بازدید: ۸۵۳ بار
دسته: مهارت‌های مطالعه » مقالات مهارت‌های مطالعه

فصل 1

انگیزه، هدفگذاری و مدیریت زمان

انگیزه در راستای یادگیری

 مولفه های یادگیری:

 گزارشی از اهدافی که می خواهید با گذراندن این دوره‎ی ویژه  به آن دست یابید ارایه دهید. دلایل و انگیزه های شما از توجه به یادگیری چیست؟

دلایل شما هر چه باشند، این مرحله رجوعی به یادگیری شما دارند.شما عزم خود را جزم کرده اید مبنی بر اینکه این مرحله تا اندازه ای بیشتر جزء اهداف و مقاصدی که تعیین نموده اید قرار بگیرد. از این رو خیلی بیشتر مهیای به انجام رسانیدن این مرحله شده و اگر قصد نایل شدن به اهداف خود را دارید، نسبت به زمان، انرژی و کوششی ( دست کم در قا‎لب اصطلاحات کلی) که باید مبذول دارید آگاه می شوید.

مهم است که بفهمید چگونه تمایل خود را به سوی دستیابی به نتایج حقیقی معطوف دارید. شاید مهم تر از آن این است که نسبت به دانستن اینکه چگونه می توانید حتی در طول زمان هایی که توجه شما بیشتر صرف انجام کار دیگری است، سعی و تلاش خود را ابقا کرده و ادامه دهید.

اهداف شما نیروی پیش برنده ای هستند که اراده یا انگیزه های  شما را به سمت اعمال و رفتارهایی که منجر به حصول این اهداف می شوند سوق می دهد.

همواره به دنبال هر مرحله‌ی مطالعه، مرحله‎ی آسانی در پیش نیست. در واقع حتی زمان هایی وجود دارند که شما از آنچه که برای شروع در همان وهله‎ی  اول در پیش گرفتید، تعجب می کنید – و حتی احساس می‎کنید که به تمامی از آن مرحله در عقب گرد بودید. هر دانشجو در مرحله ای، احساسی شبیه به این را دارد. اگر شما از عهده‎ی سازوکارها و رفتارهای مطالعه، به خوبی بربیایید، در طول مدت زمان های ناملایمات، آنها شما را همراهی می کنند تا اینکه شور و اشتیاق شما بازگردد.

مهارت های مطالعه، اهداف شما را به سمت آسانترکردن آن و لذت بخش نمودن فرآیند یادگیری سوق می‎دهند، از آن جمله است:

  • ·ایجاد استفاده‎ی بهینه از زمان
  • ·پیشرفت دادن مهارت های مربوط به دوره‎ی مطالعه‎ی خودتان
  • ·پیشرفت دادن تکنیک ها و راهکارهایی که توانایی یادگیری شما را بهبود می دهند.

و البته در پیشرفت دادن آن دسته از تکنیک ها و راهکارهای یادگیری یاری می رسانند که در موارد زیر به کمک شما می آیند:

منبع یابی و گزینش اطلاعات و مولفه های مربوط به سوالاتی که در حین مطالعه برایتان پیش می آیند .

افزودن آنچه که آموخته اید را به انواع شیوه ها و مفاهیم.

ارزیابی نمودن داده ها با نگاه نقاد، از جمله بررسی تفاوت ها یا نقطه نظرات متناقض.

هدفگذاری برای موفقیت

به روابط تنگاتنگ بین تفکر مثبت و موفقیت توجه نمایید.

از طریق پیگیری تکلیفی معین یا سیستم پاداش‎دهی در هنگام حصول هدف، نگرش مثبت را در خود پیشرفت داده و آن را نگه دارید، بین اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تفاوت قایل شده و آنها را در عمل به کار ببرید. __________________________________________

نایل شدن به اهداف: ارتباط مابین تفکر مثبت و موفقیت

نگرشی برای خود داشته باشید! موفقیت فقط در سخت کارکردن نیست. در نوع نگاه شما به فرآیند مدنظرو باور شما به توانایی خودتان در کسب موفقیت نیز می باشد.

البته که تلاش هم لازمه‏‎ی موفقیت است، اما اگر شما باور کنید که می‎توانید به اهداف خود دست یابید به همان نسبت تلاش نیز مشکل نیست. تفکر مثبت، اطمینان شما را افزایش می دهد ، مطالعه را آسان تر ساخته و شانس موفقیت را بالا می برد. خود و توانایی رسیدن به اهداف خود را باور کنید. هیچ کس را مجبور به انجام کاری نیست. شما خود برای نایل شده به اهداف خود فعالیت می کنید. نگاه مثبت را پیشرفت و امتداد دهید.

نشانگان پرواز یا مبارزه ( واژه نشانگان، معادل واژه سندروم در زبان انگلیسی می باشد.)

رویکرد و نگرش شما اغلب اوقات، مشخص کننده‌ی نوع برخورد شما با مسائل و مشکلات است. از این جمله است که آیا شما به موانع یا عقبگردها به عنوان مشکل یا درگیری نگاه می کنید؟ البته همواره در زندگی، بحران ها یا عقبگردها و مسائل به جایی وجود خواهند داشت، اما در روند کلی حوادث، شیوه های کنار آمدن شما ( یعنی چگونگی از عهده‎ی ساز و کارها برآمدن) توان حل مسئله شما در حصول اهداف، قوی می کنند (نشانگان مبارزه)، یا تمایلات پرواز را در شما بیدار می کنند (نشانگان پرواز).

مانع آن دسته تمایلاتی بشوید که رفتارهای شدت یافته ای هستند، و می توانند تلاش های شما را در سیر مطالعه تان تخریب کنند.

برای مبارزه با این نوع رفتار پیشگیری کننده، به دنبال تقویت درک حقیقی از احساس نیاز واقعی از اینکه چه کاری باید انجام پذیرد باشید (مثلاً نوشتن روی کاغذ)، برخلاف اینکه ناگهان به ذهنتان بیاید لازم است کاری را انجام دهید ( مثلاً مرتب کردن اتاق زیرشیروانی) و این اغلب زمانی است که موعد مقرر انجام کاری  به شما فشار می آورد.

اگر به چنین مشغولیاتی فرصت رشد دهید، همواره دلایل قابل قبولی برای مطالعه نکردن برای شما وجود خواهند داشت. این عادات مخرب و هدردهندهی زمان را در نطفه خفه کنید.

وقتی به اهداف خود نایل شدید، به خودتان پاداش دهید. پاداش ها شما را مهیای به خاطرسپاری های منظم و قدرتمند خواهند کرد طوری که رو به سوی موفقیت خواهید گذارد. وقتی شما به موفقیت های خود پاداش می دهید، آنها چندبرابر می‎شوند.

به یاد داشته باشید که موفقیت، موفقیت بیشتری می آورد.

 

 

CHAPTER 1:

Motivation, Goal Setting And Time Management:

Your Motivation for Returning to Learning

Learning Objectives:

To state the goals you want to achieve by undertaking

this particular course. 

What are your reasons and motivations for returning to learning? Whatever your reasons, this course is clearly a return to learning for you. You have decided that this course will in some way further the aims and goals you have set for yourself.

You are therefore more than likely already very committed to doing the course, and are aware (at least in generals terms) of the time, energy and effort you will need to put into it if you are to achieve your goals. It is important to understand how you can turn your wish to achieve into real results. Perhaps even more importantly, you need to know how you can sustain your efforts, even during those times when you would much rather be doing something else.

 Your goals will be the driving force that will transform your intentions or

motivations into the actions and behaviours that achieve these goals.

Following any course of study is not always going to be easy. In fact, there may well be times when you wonder what possessed you to start in the first place – and you may even feel like walking away from it all. Every student at some stage feels like this. If you have in place good coping mechanisms and study behaviours, they will see you through the rough times until your enthusiasm returns.

This Study Skills guide aims to make it easier for you to succeed in completing the course, and to make the learning more enjoyable for you. It introduces you to a range of tips and methods that will

enable you:

• To make better use of your time

• To develop skills relevant to your course of study

• To develop techniques and strategies that improve your ability to learn.

And to develop learning techniques and stragegies that will help you:

• Source and select information and ideas relevant to your study questions.

• Apply what you have learned in a variety of ways and contexts.

• Critically evaluate information, including examining different and often contradictory points of view.

• Critically evaluate sources in light of all the information you have, to make a balanced or

informed judgement/argument. 

Strong motivation is the first most important step on the road to

success. By actively developing good study skills and learning strategies

you will keep your motivation high and achieve your goals much more

easily and more efficiently. 

Goal Setting for Success

Learning Objectives:

See the links between positive thinking and success.

Develop and keep up a positive attitude by following

a task or goal reward achievement system,

Distinguish between long term, medium term, and

short-term goals, and apply these in a practical way. 

Achieve Your Goals: Links between Positive Thinking & Success

Get an Attitude! Success is not just about hard work – it is also about

your attitude to your studies and your belief in your ability to succeed.

Of course, there is effort involved, but the effort is not quite as difficult when you believe you can achieve your goals. Believing in yourself is the first step in maintaining your commitment and effort. Thinking positively increases your confidence, makes studying easier, and increase your chances of success. Believe in yourself, and your ability to achieve your goals. No-one is forcing you to work. You are working to achieve your goals. Develop and sustain a positive attitude. 

The “Fight or Flight” Syndrome

Your attitude and approach very often determine how you deal with problems and difficulties. It matters, for example, whether you look at setbacks and obstacles as problems or challenges. Of course there will always be genuine setbacks and problems and indeed, crises in life, but, in the general run of events, your ways of coping (your coping mechanisms) will either strengthen your resolve to achieve your goals (the “fight” syndrome), or set off your “flight” tendencies (the “flight” syndrome). 

• Avoidance tendencies can be very strongly developed behaviours, and can ruin your

attempts to make a go of your studies.

To combat this type of avoidant behaviour, develop a realistic sense of what really needs to be done (for example writing a paper) against what you suddenly imagine needs to be done (for example tidying the attic) when a deadline is pressing. 

• If you allow them to arise, there will always be very acceptable reasons for you not to

study. Nip these destructive, time-wasting habits in the bud.

If you follow this advice, you will be able to see your progress for yourself, and this will increase your belief in yourself and in your ability. Build on what you enjoy. Use rewards for working, particularly on subjects you find difficult or which do not appeal to you. 

Reward yourself when you attain your goals. Rewards provide you with

regular and powerful reminders that you are being successful. When you

reward your successes, they multiply.

Success brings more success!

 


Be the first to like.


پاسخی بگذارید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

مطالب مرتبط
برچسب ها