Google+

» نکاتی پیرامون خواندن کتب درسی کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive

نکاتی پیرامون خواندن کتب درسی

نگارش در تاریخ پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۰:۲۷ ؛ بازدید: ۶۶۰ بار
دسته: مهارت‌های مطالعه » مقالات مهارت‌های مطالعه

نکاتی پیرامون خواندن کتب درسی

ادامه:

یادداشت‌های خود را به کار بگیرید. اگر شما به لحاظ یادداشت برداری، درموضع ضعف قرار دارید، مروری بر آموزه های مهارت‎های مطالعه پیرامون یادداشت برداری داشته باشید. نکات ذیل در این زمینه کمک کننده هستند:

نکاتی به یادداشت های خود بیفزایید. یادداشت هایی که در کلاس به همراه نکات اصلی حاصل از متن و مطالب دمِ‌دستی برداشتید را تکمیل نمایید. بدین منظور همواره فضای زیاد و مازادی برای این یادداشت‎ها باقی بگذارید.

اصطلاحاتی که در کلاس می شنوید را تعریف کنید. وقتی در کلاس درس کلمات ناآشنایی به گوش شما می‎خورند، آنها را به بهترین وجهی که می توانید در یادداشت های خود پیاده کنید، سپس و بعداً در جستجوی معنی آنها برآمده و هجا (املاء) و تعریف صحیح آن را حاصل کنید.

یادداشت های خود را دوباره نوشته و یا آنها را پاکنویس کنید. اگر یادداشتها خیلی بدخط نوشته شده و یا خواندن آنها مشکل است، مجدداً از آنها کپی برداشته و دوباره نویسی کنید.

در پایان هر موضوع یا فصل، خلاصه ای از یادداشت های خود را بردارید.

ابزارهای مرور خلق کنید

ابزارهای مرور در ایجاد مطالعه ای جذاب و موثرتر به شما کمک می کنند.  ابزارهای شخصی خودتان را طراحی نموده و یا به صورت گروهی یا با شخصی دیگر مشترکاً مطالعه نمایید تا بدینوسیله این ابزارها را ترقی دهید. چند پیشنهاد زیر، به عنوان ابزار مطالعه ارایه می شوند:

نقشه های مفهومی –  یک نمودار مشخص از یادداشت های خود ابداع کنید، موضوع مرکزی را در منتها درجه‌ی وسط کاغذ جای داده و مفاهیم را به صورت شاخه شاخه شده از نقطه‎ی مرکزی نوشته و تثبت کنید.

فهرست های تطبیق مطالعه ایجاد کنید – فهرستی از تمامی موضوعات اصلی که قصد مطالعه‌ی آن را دارید تهیه نموده و همان طور که به پیش می روید، ترتیب و نظم آنها را تطبیق دهید.

کارت های 3 ایکس 5

این کارت ها به دلایل زیادی ابزارهای مرور فوق العاده ای هستند.آنها داده ها را در یک قالب به هم پیوست می‎دهند که این امر مطالعه را راحت می کند، کوچک هستند و حمل آنها نیز آسان است و به شما امکان مرور

در وقت‎های آزاد بدون احتیاج به بیرون آوردن کتاب ها و یادداشت هایتان را می دهند.

موضوع یا سوال اصلی و محوری در یک سمت کارت و جزییات و شرحیات یا پاسخ سوال در پشت آن نوشته می‎شوند. (نمونه را مشاهده کنید)                                      

               یک سمت (سمت 1)                            

 

نُه گام به سوی

مطالعهای قوی 

                                سمت دیگر (سمت 2)       

1– از پیش خوانی  2- برجسته سازی  3- طرح سوال

4- خواندن 5- خط کشیدن زیر نکات 6- پاسخ دهی

7 – ازبرخوانی 8- مرور 9 مرور مجدد

 

                        

 

 

  

 

ا از ترفندهای حافظه بهره بگیرید

تدابیر یادیار (mnemonic: این اصطلاحی کلی است برای اشاره به هر شیوه‎ی به یاد سپردن مطالب یا تقویت حافظه) یا ترفندهای حافظه در به خاطرسپاری اطلاعات حقیقی همانند اسامی، تاریخ ها، فرمول ها یا سایر اطلاعاتی که احتیاج به حفظ و ازبرنمودن دارند، به شما کمک می کنند.

چند نمونه از تدابیر یادیار عبارتندز:

هماهنگ سازی:

“در 1492 بود که کلمباس از آبی دریا عبور کرد.”

“هر یک ازماه‎های سپتامبر، آوریل، جون و نوامبر سی روزه‌اند…”

ابداع جملات:

“مادر خیلی مشتاق من فقط با نُه تا سیب‎زمینی از ما پذیرایی کرد.”(تعداد و رمز گذاری سیارات به ترتیب از خورشید)

سرواژه سازی:

ناسا (National Aeronautics and Space Administration= اداره‌ی فضا و هوانوردی ملی)

بناس زنق (رنگ های رنگین کمان: بنفش، نیلی،آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز)

ایپ مات (مراحل تقسیم سلولی: اینترفاز، پروفاز، متافاز، آنافاز و تله فاز)  

هما (هواپیمایی ملی ایران)

به عنوان تمرین از خود بپرسید که شما از چه ترفندهای حافظه ای استفاده کنید.

به یک گروه مطالعه ملحق شوید

یک گروه مطالعه‌ی خوب می تواند یکی از موثرترین اسباب مطالعه باشد. این کار به شما در ترکیب نمودن مجموعه افکار متفاوت کمک می کند ومحل ذخیزه سازی داده‌ها را در ذهن شما وسعت می دهد، شما تکنیک های جدید مطالعه را آموخته و نیز به شما فرصت به اشتراک گزاردن نکات و اطلاعات را می دهد. این کار از طریق مباحثه، سوال پردازی، تکرار و تجدیدقوا در یادگیری به شما کمک می کند.

اگر نمی تواندی یک گروه مطالعه بیابید، خودتان گروهی سازماندهی کنید. قوانینی تعیین نموده، اندازه‎ی گروه را محدود کنید تا جلسه‎ی مطالعه‎ی مفیدی از آب درآید، نه یک دورهم نشینی جمعی! گروه های مطالعه همانند جلسات مطالعه‌ی شخصی نیازمند همین سازماندهی و مدیریت زمان هستند.

یک مرور سریع …

اکنون که شما این آموزه ها را تکمیل نمودید، برای سنجش دانش مهارت های مطالعه‌ی خود به مطالب مروری زیر نگاهی بیندازید.

کدام مورد غلط و کدام موردصحیح است:

—– بهترین کار این است که یادداشت های حاصل از کلاس تدریس را فوراً پس از کلاس مطالعه کنیم.

—– می باید تمامی تکالیف را به جلسات مطالعه‌ی نیم ساعته تفکیک نمود.

—– تنظیم زمان مطالعه در یک طرح و نقشه‌ی روزانه، هدر دادن زمان است.

—– ایجاد مشارکت (درسی)، راه خوبی برای به خاطرسپاری مفاهیم مبنایی جدید است.

—– شیوه‌ مطالعه‌ی اس کیو3آر فقط وقتی استفاده می شود که در خواندن محتوای اصلی مشکل وجود دارد.

—– غالب دانشجویان با داشتن آگاهی از چگونه مطالعه کردن وارد دانشکده ها می شوند.

—– فرآیند مطالعه یک مهارت آموختنی است که احتیاج به تمرین دارد.

—– شما می توانید با ملحق شدن به یک گروه مطالعه، زمان مطالعه‎ی خود را به حداکثر برسانید.

        USEYOUR   NOTES  

If note-taking is a weak area for you, review the study skills module on Note- Taking. The following tips are also helpful:

Add to your notes. Supplement the notes you took in class with extra material from the text and handouts. Always leave plenty of extra space in your notes for this.

Define terms heard in class. When you hear unfamiliar words in class, write them in your notes as best you can, then look them up later, getting the correct spelling and definition in your notes.

Clean up or rewrite your notes. If notes are too scribbled or difficult to read, copy them again.

Summarize your notes at the end of each topic or chapter.

 

CREATE REVIEW TOOLS

Review tools will help make studying more interesting and effective. Design your own tools or work with a group or study partner to develop them. Following are some suggestions for study tools:

 

Concept maps – create a visual diagram of your notes with the central topic at the top middle of the paper and the remaining concepts branching off fromthe central point.

Study checklists – make a list of all the topics you are going to study and check off as you go along.

 

3X5 CARDS

These are excellent review tools for many reasons. They consolidate information in a format that is easy to read, they are small and easy to carry, and they allow for review during free times without requiring that you take out books and notes. A main topic or question is written on one side, the details, facts, or answer to the question are written on the back (see example).

 

Sample 3×5 card

 

side 1

The Nine Steps to

Muscle Reading

 

side 2

1. Preview 2. Outline 3. Question

4. Read 5. Underline 6. Answer

7. Recite 8. Review 9. Review Again

 

Use Memory Tricks

Mnemonic devices or memory tricks help you remember factual

information like names, dates, formulas, or other information that requires rote memorization. Some sample mnemonic devices are:

 

Rhymes:

“In 1492 Columbus sailed the ocean blue.”

“Thirty days hath September, April, June, and November…”

 

Creative Sentences:

“My very eager mother just served us nine potatoes.” (the planets in

order from the sun)

 

Acronyms:

NASA (National Aeronautics and Space Administration)

ROY G BIV (the colors of the rainbow: red, orange, yellow, green,

blue, indigo, and violet)

IPMAT (stages of cell division: inter‎phase, prophase, metaphase,

anaphase and tele‎phase)

Exercise:

What memory tricks do you use? Describe one of them below:

 

JOIN A STUDY GROUP

A good study group can be one of the most effective means of studying. It helps to combine the efforts of different minds, increase your storehouse of information, learn new study techniques, and allows you to share notes and information. It reinforces learning through discussion, questioning, repetition, and reinforcement.

If you can’t find a study group, organize one. Set rules, limit the size of the group, and make it an effective study session, not a social gathering. Studygroups require the same organization and time management as private study sessions. 

A quick review….

Now that you have completed this module, do the following review to test your

knowledge of study skills.

Answer True (T) or False (F):

____ It is best to study notes from a lecture class immediately after class.

_____All assignments should be broken up into half-hour study sessions.

_____Scheduling your study time in a daily planner is a waste of time.

_____Creating associations is a good way to remember new material.

_____The SQ3R method is used only for difficult to read material.

______Most students enter college knowing how to study.

.____ Studying is a learned skill that requires practice.

_____You can maximize your study time by joining a study group.

 

 


1 نفر این مطلب را می پسندد.


1 دیدگاه

  1. درانی گفت:

    با این ترجمه مفید (و البته روان) نکات قابل استفاده ای را برایمان یادآوری کردید.
    قسمت «به یک گروه مطالعه ملحق شوید» برایم جالب بود :)
    متشکرم :-*

پاسخی بگذارید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

مطالب مرتبط
برچسب ها