Google+

» معنویت های نوظهور کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive

معنویت های نوظهور

نگارش در تاریخ دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۱۸ ؛ بازدید: ۷۰۳ بار
دسته: مقالات

 معنویت های نو ظهور

معنویت های نوظهور یا معنویت های سکولارولیبرالیستی می کوشند بهعطش معنوی بشر جدید پاسخ گویند . هم اکنون در ایران متاسفانه ده ها فرقه و آیین معنوی خرد وکلان مشغول فعالیت هستند که به صورت زیرزمینی یا از طریق تبلیغات مکتوب عضوگیری می نمایند . دین مبین اسلام بعد عرفانی بسیار زیبایی دارد که متاسفانه به نوجوانان وجوانان به شکل صحیح وزیبا منتقل نشده است و در نتیجه بسیاری از نوجوانان وجوانان ما  ، در هجوم  و دام این عرفانهای دروغین قرار می گیرند. امام علی (ع) می فرمایند : ” اگر حق با باطل ممزوج نشده بود حقیقت جو ، حق را می شناخت واگر حق با باطل پوشیده نشده بود دشمن مجال طعنه وفریب پیدا نمی کرد . لکن اندکی از حق را با باطل در هم می آمیزند تا شیطان ودشمنان فرصت تسلط بر دوستان خود را پیدا کنند . ” در بسیاری از عرفانهای دروغین ، سخنان نغز وعالی نیز وجود دارد . مطالب وتجربیات ارزنده ای نیز در لابه لای کلمات آنان یافت می شود . اغلب صاحبان این آیین ها ، افرادی اندیشمند و هنرمند بوده اند به همین دلیل سخنان خود را در لفافه ای از زیبایی های ادبی وامثال آن ارائه داده اندو همین مساله موجب گمراهی وانحراف بسیاری از ” نوسفران ” می شود .

طبیعی است همه سخنان وتعالیم کسی همچون ” اوشو ” که تا به حال حاصل تعالیم او در قالب بیش از650 کتاب با بیش از  60 میلیون کلمه یعنی حدود 200 هزار صفحه عرضه شده است نمی تواند باطل محض و مطلق باشد . شکی نیست در میان الماس های دروغین و تقلبی او ، الماس های حقیقی واصیل هم یافت می شود . اما آنچه مهم است روح حاکم بر اندیشه ها وسخنان ورفتارهای چنین افرادی است که تشخیص این روح وفضای حاکم ، البته کار هر کسی نیست .

تعریف عرفان :

واژه عرفان ومعرفت در لغت به معنای ” شناختن ” است اما در اصطلاح ” معرفت ” هر نوع شناختی را شامل می شودولی “عرفان ” شناخت ویژه ای است که از راه شهود درونی ودریافت باطنی حاصل می شود . البته شناخت های شهودی هم فراوانند اما همگی عرفان نیستند . عرفان عبارت است از ” شناخت های شهودیوباطنی خدای متعال، اسماء ، صفات وافعال او . “

در عرفانهای کاذب معاصر ، حتی لازمه معنویت را اعتقاد به خدا نمی دانند چه برسد به لزوم دین . بسیاری از دانشمندان غربی ؛ قرن بیستم را قرن معنویت نامیده اند.  چون امروزه گرایش بشر معاصر بالاخص در غرب به معنویت روز به روز افزایش می یابد . البته معنویت با مبانی سکولاریستی و اومانیستی . در دوران معاصر ، بشر امروز با تمام پیشرفت های علمی وتکنولوژی ، مدام با رنج ها ی روحی وجسمی ، اضطراب ، استرس ، غم واندوه ، افسردگی ، احساس سر درگمیوپوچیوبی معنایی دست وپنجه نرم می کند . نیازهای این انسان را دیگر علم ، عقل ، تجربه نمی توانند پاسخگو باشند در نتیجه برای پاسخ گفتن به نیازهای اساسی انسان ، معنویت های جدید در غرب و شرق در حال شکل گیری است . همانطور که بیان شد معنویت های جدید لازمه معنویت را اعتقاد به خدا نمی دانند چنانچه بعضی نویسندگان داخلی هم متاسفانه چنین مطرح می کنند که : ” زندگی معنوی لزوما به معنای تعلق به یکی از ادیان نهادینه وتاریخی نیست بلکه به معنای نگرشی خاص به عالم وآدم است که به انسان آرامش ، شادی وامید می دهد . ” در این نگاه معنویت با دیانت تلازم ندارد . یاد خدا وباور او در زندگی ، تسلیم امر او وپیام پیامبران حقیقی او شدن (دین ) ، قبول دنیای حقیقی بعد از مرگ جایگاهی ندارد . اما در نگاه اسلام ، معنویت منهای خدا جایگاهی ندارد .زندگی ، حیات ، نشاط ، آرامش ، امید بدون خدا به عنوان سرچشمه ومنبع تمام این زیبایی ها غیر ممکن است .

عرفان دینی وسکولار

در یک تقسیم بندی کلی می توان عرفان را به دو دسته عرفان دینی وسکولار تقسیم کرد . عرفان دینی یعنی عرفان بر آمده از ادیان الهی . عرفانی که هدف غایی خود را تقرب الهی می داند ومعتقد است ابزار رسیدن به این هدف هم باید بر آمده از دین حقیقی و مطابق با آموزه های الهی باشد . در مقابل هر نوع عرفانی که به آموزه های دینی بی اعتنا باشد ، غایت وهدف سلوک را در جایی غیر خدا جستجو نماید وانسان را فقط محدود به زندگی دنیایی ببیند ” عرفان سکولار ” است . همه عرفانهایی که چیزی غیر از خدا را به عنوان هدف وغایت خود قرار می دهند هر چند که آن چیز یک امر ماورایی باشد سکولار است .

عرفان حقیقی وکاذب

همه عرفانهای دینی را لزوما نمی توان حقیقی دانست زیرا ممکن است از یک دیندستخوش تحریف یا جعل شده به وجود آمده باشد . در چنین دینی هر چند هدف نهایی شخص عارف ، وصول به خدا باشد اما خدایی که در آن دین مطرح می شود ، خدایی غیر حقیقی و غیر واقعی است . مثلا عرفان یهودی قبالا یا کابالاهر چند بر آمده از آیین یهود است اما به دلیل تحریفی بودن یهودیت ، عرفان آن هم حقیقی نیست و کاذب است . اما عرفان حقیقی ، برآمده از دین حقیقی و واقعی است . عرفان حقیقی ، تنها راه وصول به معشوق و منبع حقیقی هستی یعنی خدای متعال را جلب رضایت او وعمل به دستورات او می داند .

علل روی آوردن بشر جدید به معنویت وعرفان

گرایش شدید مردم در گوشه وکنار دنیا به کتاب های معنوی و دینی ، تمایل به شرکت در مجالس دینی ومعنوی ، طرح گفتمان های معنویت خواهی و دین گرایی در میان اقشار مختلف مردم جهان ، حاکی از نیاز جدی بشر امروز به معنویت است . همچنین ساخت فیلم های ماورایی بالاخص در هالیوود ، شکل گیری موسسات عرفانی با تعالیم ماورایی ، سبک جدید کارتون های کودکان ، رمان هاوداستانهای معنوی وتخیلی ، رو آوردن انسان به موضوعاتی مثل جادو ، سحر ، فال بینی ، جن گیری ، ارتباط با شیطان ، احضار ارواح و… همه گویای یک گمشده در بشر امروز است .

اما دلایل روی آوردن بشر به معنویت وعرفان در عصر معاصر عبارت است از :

1-     سرخوردگی از عقلانیت و علم مدرن به عنوان حلال همه مشکلات ونیازها

2-     اثبات نادرستی فلسفه های معنویت ستیز مثل پوزیتیویست ها وتجربه گرا ها

3-     شکست نظام های معنویت ستیز مثل کمونیسم ومارکسیسم و…

4-     تبلیغات گسترده گرو ه های معنویت گرا مثل مسیحیت ، ادیان هندی ، بوداییوعرفانهای نو پدید برای جذب دیگران به سوی آیین خود به عنوان رسالت مهم . جالب است که بدانیم در این آشفته بازار تبلیغات دینی وعرفانی ، حتی یهودیتنیز خود را از تبلیغ بی بهره نکرده است . می دانیم در میان ادیان رسمی و مشهور ، یهودیت شاید تنها دینی باشد که در طول تاریخ ، هیچ تبلیغی نداشته است . چرا که خود را صاحب دینی نژادی و مخصوص قوم بنی اسرائیل می داند . اما الان با استفاده از شگردهای مختلف تبلیغاتی در معرفی عرفان یهودی کابالا یا قبالا تلاش می کند . ارباب کابالاوصهیونیسم به صورت مرموزانه ای ، تلاش خود را برای جذب چهره های شاخص وستاره های سینمایی ، هنری و ورزشی و هم چنین خانواده های متمول متمرکز کرده اند . چندی پیش در رسانه ای اعلام شد که یکی از فوق ستاره های هنری هالیوود و خوانندگان مشهور پاپ به نام مدونا یا مادونا به آیین کابالا پیوست ! ویا یکی از فوتبالیست های مشهور به نام دیوید بکهام همراه همسرش به آیین کابالا پیوست . به همین ترتیب با تکیه بر محبوبیت این شخصیت ها و الگو پذیری دیگران به ویژه جوانان از چنین افرادی می کوشند افراد مختلف را به سوی خود جذب کنند .

5-     برنامه های نظامی واطلاعاتی

یکی دیگر از علل وعوامل دامن زدن به برخی از نحله های عرفانی ومعنوی ، سوء استفاده های اطلاعاتی و نظامی مراکز بزرگ استکباری از قدرت های روحی وماورایی است . ذیلا به برخی از این شواهد اشاره می شود :

الف : سوابق نظامی رهبران برخی از آیین ها و گروه های عرفانی

با توجه به سوابق نظامی ورهبران برخی آیین های به اصطلاح عرفانی و معنوی بعید نیست سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا وکشورهای غربی در ورای گسترش برخی از فعالیتها ی به اصطلاح معنوی باشند . به عنوان مثال ، عرفان اکنکار که فعالیت های گسترده ای در سطح جهان دارد ودر حدود یکصد وپنجاه کشور جهان به صورت علنی مشغول فعالیت و عضو گیری است ، عرفانی است که بنیانگذار آن پالتوئیچل ، افسر نیروی دریایی آمریکا و هم اکنون نیز رهبری آن بر عهده ی هارولدکلمپ ، افسر سابق نیروی هوایی آمریکا است !

ب: امیدواری نسبت به کشف سلاح های سایکوترونیک

چند دهه است سرویس های اطلاعاتی وجاسوسی شوروی سابق وایالات متحده آمریکا وبرخی دیگر از کشورها به مطالعاتی درباره سلاح های سایکوترونیک ( سلاح هایی که از راه دور بر هدف تاثیر می گذارند وموجب اختلال عملکرد یا نابودی آن می شوند . ) روی آورده اند . جک آندرسون یکی از روزنامه نگاران مشهور آمریکا در سال 1981 در این مورد 3 مقاله با عناوین ” گروه ضربتی فرا روانی به شدت مشغول فعالیت است ” ” میزان توجه سیا به ادراکات فرا حسی رو به افزایش است . ” ” پنتاگون در مورد جنگ ادراکات فراحسی سکوت کرده است . ” را منتشر کرده است . برخی معتقدند بعدی هراس آور از جنگ سرد در حال ظهور است . پیش بینی برخی از متخصصان و صاحب نظران این است که جنگهای آینده به سوی جنگهای روانی ، فراحسی ، جنگ اراده ها ونیت ها خواهد رفت .

6-     پیروزی انقلاب اسلامی ایران

رهبر فرزانه انقلاب درباره ویژگی دوران جدید که آن را عصر امام خمینی هم می نامند می فرماید : ” ویژگی عصر امروز ، عبارت است از بیداری وجراتمندی ملت ها در برابر زورگویی ابر قدرت ها … وسر برآوردن ارزش های معنوی والهی . ما امروز نشانه های رشدمعنویتوافولمادیت را در دنیا می بینیم …و قرن حاضر قرن گرایش عمومی بشریت به معنویت است ” به هرحال استقامت وپایداری مردم ایران در راه اسلام ودین یکی از علل پیشروی به سوی معنویت است .

7-     میل فطری وطبیعی انسان

میل به معنویت و دین وگرایش به ماوراءالطبیعهودر یک کلام میل به خدا از امیال فطری است که برای شکوفا شدن وبروز پیدا کردن ، نیاز به تحقق یک دسته شرایط دارد . یعنی زمینه فعالیت آن باید فراهم شود . به نظر می رسد در عصر حاضر ، چنین زمینه ای فراهم شده است .

 

 

آزاده علی نژاد

از گروه سیر مطالعاتی رویش وپویش کتاب پردازان

با بهره گیری از کتاب عرفانهای حقیقی وکاذب

تالیف : احمد حسین شریفی


1 نفر این مطلب را می پسندد.


Leave a Reply

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

مطالب مرتبط
برچسب ها