مقدمه: ایجاد حرکتهای نوین در عرصه فرهنگ و تربیت در جامعه امروز، نیازمند فعالیتهای سازمانیافته، حکیمانه و دینمدارانه است. لذا فراهم آوردن فرصتی مناسب جهت رشد همهجانبه دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت به ویژه مربیان و کارشناسان تربیتی، رسالتی بزرگ و حیاتی است. موسسه فرهنگی تربیتی کتابپردازان با بیش از سه دهه تجربه فرهنگی، تربیتی و آموزشی به جهت تعمیق بخشیدن به این فعالیتها با بهرهگیری از نظریات صاحبنظران و خبرگان فرهنگی با تدوین و اجرای طرح فرهنگی تربیتی قدر، سعی در ارتقای کیفی و کمی بصیرت و خودآگاهی نیروهای محوری و مولد در مراکز و مؤسسات فرهنگی دارد.
توضیحات مهم و راهبردی استاد معماریانی در مورد طرح فرهنگی تربیتی قدر
در این طرح میآموزیم که چطور توانمند شویم و در اجتماع به عنوان یک فرد شاخص فرهنگی نقشآفرینی کنیم
چگونه شروع کنیم؟
از کجا شروع کنیم؟
با چه هدفی؟
با چه روشی؟
به همراه چه کسانی؟
اردوی صمیمانه کوهنوردی با اعضای قدر شش و هفت
۷ خرداد ماه ۱۴۰۰
در این اردو بعد از قرائت زیارت عاشورا و صرف صبحانه ، اعضاء نحوه آشنایی خود با طرح قدر را توضیح دادند. این گفتگوها زمینه ساز انس و حرکت در تشکیلات است . در پایان استاد معماریانی درباره بارهای به زمین افتاده و ضرورت کار جمعی تاکید کردند .
این طرح به درد چه کسانی میخورد ؟
قبل از هر چیز ما پاسخمان را با توجه به سطحهای مختلف اجتماعی و تفاوتهای جدی که در ظرفیت افراد وجود دارد به دو دسته تقسیم میکنیم:
دسته : کسانی که طرح قدر را به طور جدی به آنها پیشنهاد میکنیم. دسته : کسانی که در اولویت طرح قدر قرار نمیگیرند.
در ابتدا به سراغ دسته میرویم:
کسانی که میخواهند با یک نظم و انسجام فکری، معرفتی و بصیرتی زندگی خودشان را طراحی کنند؛
میخواهند اهل تولید و زمینهساز رویش دیگران باشند؛
میخواهند به شکوفایی و ثمر دهی برسند؛ طرح قدر پیشنهاد ویژه ما به آن هاست.
* به بیان دقیقتر شایسته است متقاضیان طرح قدر، ضرورتهای ذیل را حداقل به صورت بالقوه درک کرده باشند:
۱. ضرورت انسجام فکری و معرفتی ۲. ضرورت توسعه مهارتها ۳. ضرورت بالندگی و سازندگی ۴. ضرورت شروع از خود ۵. ضرورت رشد دائمی و مستمر ۶. ضرورت آماده سازی جامعه برای ظهور
و اما دسته :
کسانی که به ضرورتهایی که در بالا ذکر شد نرسیدهاند؛
کسانی که در آرمانهای خودشان به زمینهسازی جامعه در مسیر رشد فکر نمیکنند؛
کسانی که قصد ندارند با الگو قرار دادن رسول، رسالتهای او را در اندیشه خود بارور کنند؛ طرح قدر را به آنها پیشنهاد نمیکنیم.
نکته اول این که طرح قدر ویژه افراد ۱۸ سال به بالاست؛ چرا که ما افراد زیر ۱۸ سال را با فرض دارا بودن شرایط مختلف به طرح کوثر راهنمایی میکنیم.
نکته دوم: لازمه حضور در این طرح این است که متقاضی، ارزش حرکت و تحول را به طور محسوس دریافت کرده باشد و خسارتهای ناشی از عدم تغییر و تحول و عدم انسجام و بهرهوری را به درستی محاسبه کند و بتواند منافع و نتایج حاصل از این تصمیم را حس کند.
گعدههای حل تمرین، مباحثه و مرور مباحث طرح فرهنگی تربیتی قدر ۴ – پاییز ۱۳۹۸
جلسه صبحگاهی ساعت ۶ توسط اعضای قدر ۴ گروهی از اعضای طرح قدر در حال بررسی فرمهای نیازها و توانمندیهای برادران عملیاتی کردن آموزشها در بستر زنده عهدهداری و جلوداری در کارها
سحرخیزان قدر۴ صبح سهشنبه آذر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۰ یادگیری سیستمی با حضور استاد انصاریزاده
اساتید طرح:
استاد معماریانی دکتر انصاریزاده دکتر فرهادینیا خانم خانی خانم زرینیا خانم شوکتی و مربیان مؤسسه کتابپردازان
نظرات برخی از شرکت کنندگان در طرح قدر
آقای مقدم ۲۴ ساله کارشناسی الهیات، مربی نوجوانان، عضو طرح قدر ۳ و مسئول طرح قدر من از دوران دبیرستان یک خلأ و کمبود و بیقراری در خودم احساس میکردم و هر کاری میکردم به نتیجه دلخواه نمیرسیدم. سرانجام آشنایی من با مؤسسه کتابپردازان فراهم شد و حلقههای مفقوده خود را در این طرح یافتم. یکی از اثرهای این طرح در زندگی خودم، کارها و برخوردهای اشتباهی بود که با دیگران داشتم؛ طرح قدر به من یاد داد قبل از هر کاری درباره آن تفکر کنم و با دیگران مشورت بگیرم؛ شاید این حرفم به ظاهر ساده باشد اما حقیقتا این خصیصه تا حد زیادی در من درونی شده و قبل از هر کار، رفتار و صحبت، جوانب آن را میسنجم و تأثیر آن را در برخوردهایی که با افراد دارم، میبینم. بعد از این دوره ، با شناخت نسبی علایق و توانمندیهای خودم توانستم در حوزه فعالیتهای خود قویتر شوم و استارت یک حرفه جدید را بزنم.
خانم فرخ فال کارشناس حقوق از دانشگاه فردوسی مشهد به نظر من تفاوت طرح قدر با طرحهای دیگر این است که هر آنچه که در دانشگاهها و مدارس و حوزههای ما نیست، آنجا هست. در واقع این طرح، خلأ سیستم آموزشی کشور ما را که تفکر گریز است، به خوبی پر کرده است. طرح قدر را به هر کسی که میخواهد چگونه اندیشیدن را بیاموزد توصیه میکنم. به هر کسی که به دنبال استفاده از آگاهیهای خود است و میخواهد علم خود را به عمل تبدیل کند.
آقای اسکندری ۳۰ ساله مسئول المپیادهای دانشآموزی یک تفاوت جالبی که این طرح با دیگر دوره ها دارد اینه که آدم به این میرسه که میشه کار فرهنگی کرد و در عین حال تولید ثروت هم داشت! (اقتصاد فرهنگ)